Van U is de toekomst

Ook ‘gelovigen’ weten niet ‘wat de toekomst brengen moge’. Leef daarom bij de dag, zegt Prediker. Geniet van het moment. “Eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven!” (Prediker 9: 7-9). Dat is een belangrijke leerschool. Mindfullness is niet iets nieuws. De bijbel moedigt ons al aan om te onthaasten en in het moment te leven. Om wat je doet me aandacht te doen. Om je te realiseren wat je hebt ontvangen en daarvan te genieten.
Toch denken we na over de toekomst. Gelukkig maar. En maken we ons zorgen. Over de groeiende tweedeling in onze samenleving. Over het veranderende klimaat, waar we steeds meer van merken. Over onze gezondheid of die van anderen.
Toch denken we na over de toekomst van de kerk. Er gebeuren prachtige dingen in onze kerk. Er komen toch steeds weer nieuwe mensen, ook jonge mensen, die geraakt worden door het evangelie en die we met open armen ontvangen in onze gemeente. Er gebeurt veel. Aan geloofsverdieping, aan omzien naar elkaar en in praktische betrokkenheid bij mensen. Maar we verliezen ook mensen, we zien ook wel eens iemand over het hoofd en we komen ook vaak handen tekort om het gemeenteleven draaiende te houden.
En dan bekruipt je de vraag: Hoe gaat dat in de toekomst? Kunnen we al dat goede dat we hebben met elkaar ook gaande houden?

De Protestantse Kerk in Nederland heeft een visienota geschreven. Een klein, praktisch boekje met als titel: Van U is de toekomst. Ontvankelijk en waakzaam leven van genade. En in dat boekje wordt tijd waarin we leven niet ontkent. De zorgelijk ontwikkelingen in onze samenleving en in de kerk worden daarin benoemd, maar uit het boekje spreekt ook geloof. Uit de titel al. Van Ú is de toekomst! Dat zet alles toch in een ander perspectief. Het hangt namelijk niet van ons af. Wij mogen ook dingen durven overlaten aan God. Alleen God zelf kan zijn Koninkrijk vestigen op deze wereld. Wij kunnen het hooguit ontdekken in ons leven, en anderen erop wijzen.
En dat is de kunst. Dat bevrijdt. Dat je mag vertrouwen. Vertrouwen in God die Zijn Schepping, deze wereld, die uw en jouw leven niet loslaat, dat wij in Zijn Handen geborgen zijn.
Ik hoop dat dat bevrijdt. Die geloofsbelijdenis: Van U is de toekomst’. Dat je dan ontdek dat de mooiste dingen in het leven je toevallen. Je levenslust. Iemand die voor je kiest, die jou liefheeft. Ervaringen die het leven van alledag kleur geven: van een fascinerende zonsopgang tot de hartelijke woorden van iemand in je omgeving. Het zijn de kleine en grote verrassingen die het leven glans geven. Je kunt ze zelf niet organiseren, je ontvangt ze. Ze geven vertrouwen in de toekomst.
De kerk is bij uitstek een plek van zulke verrassingen. Ervaringen die je dankbaar stemmen. Liefde en genade van God worden ons aangezegd. Wat er ook is gebeurd of wat je ook fout doet, je mag uit genade opnieuw beginnen.
Dat geeft ruimte om te leven. Dat geeft vertrouwen in de toekomst.