Duurzaam in Leipzig

In het Hemelvaartsweekend waren Bernard, Elske en ik, samen met nog 22 gemeenteleden van de Duinzichtkerk en de Christus Triumfatorkerk, te gast in Leipzig. Al ruim dertig jaar onderhoudt de Duinzichtkerk/Vredeskapelgemeente warme contacten met de Evangelisch Lutherse kerk in de Wijk Marienbrunn van Leipzig. Sinds enkele jaren zijn er ook gemeenteleden van de CT-kerk bij betrokken. Vorig jaar logeerden er enkele Duitse gasten in het Bezuidenhout, dit jaar reisden we af naar Leipzig.
Het waren mooie dagen! De meesten van ons reisden per trein. Na acht uur ‘treinen’  werden we opgewacht op het Hauptbahnhof van Leipzig en meteen naar onze gastgezinnen gebracht. Wij hadden de eer om te mogen logeren bij de dominee zelf!
Pfarrer Jörg Sirrenberg werkt sinds 2015 in de kerk in Marienbrunn. Zijn vrouw Laura is cantor in een andere kerk in Leipzig en ook actief in de wijkgemeente van Marienbrunn. De kinderen Theo (10)  en Naemi (8) lieten gelijk aan Bernard hun slaapkamers zien – dat klikt meteen! De familie woont in een echt ‘DDR-flat’: vierkant en beton. Gelukkig kon de familie twee flats naast elkaar huren, zodat er woonruimte genoeg is. Collega Sirrenberg had zijn studeerkamer ontruimt, om ons een logeerkamer te kunnen bieden.
De volgende ochtend vond de kennismaking plaats met de gemeente. Sophia Pohle heette ons welkom, als grote organisator van de uitwisseling. Jörg vertelde over de geschiedenis van de kerkelijke gemeente en vervolgens gingen we aan de slag met het thema duurzaamheid.
’s Middags kregen we een rondrit door Leipzig aangeboden. Erg fijn voor nieuwe gasten als wij! Leipzig is een mooie stad. Op eigen gelegenheid liepen we zelf ook nog langs de Nicolaikirche en de prachtige nieuwe Universiteitskerk.
Zaterdag bezochten we eerst het ‘Panometer’. Een soort ‘panorama Mesdag’ maar dan van een moderne kunstenaar met immense foto’s van een tuin. Met natuur, dieren, en ook afval honderden keren vergroot. Fascinerend om naar te kijken.
’s Middags was er een inspirerende lezing van een bevlogen predikant over theologische ecologie. Hoe Bijbelse verhalen ons oproepen om te zien naar de schepping. Daarna waren er toespraken dankwoorden. Peter Sas bood namen de Haagse kerken een prachtig insectenhotel aan, waarin de contouren van de CTK, de Duinzichtkerk en de Vredeskapel terug te vinden zijn. Daarna volgde een gemeentemaaltijd.
Zondag was alweer onze laatste dag. Pfr. Sirrenberg had een prachtige preek geschreven over de tuin. Hoe de tuin ons leven diepte geeft. En hoe wij zorg dragen voor de tuin van ons leven. En de viering was buiten! Daarna moesten we weer naar de trein. Maandag wachtte er voor ons weer een gewone school en werkdag. De helft van de groep bleef nog een nachtje.
Een prachtig weekend, met mooie ontmoetingen en zinvolle gesprekken. Elders leest u nog een impressie. Volgend jaar ontvangen we de Duitse gasten in Den Haag. Doet u/jij dan ook mee?